Lidl siirtyi käyttämään uusiutuvaa sähköä

Lidl Suomi Ky

Vuoden ilmastotekomme

Siirryimme käyttämään uusiutuvilla tuotettua sähköä. Uusiutuvaan sähköön siirtymisellä oli huomattava vaikutus oman toimintamme hiilijalanjälkeen, sillä vuonna 2018 sähkön osuus oli siitä kolmasosa.

2019

Åtaganden

  • Tavoitteenamme on säästää energiaa 10 % vuoden 2016 kulutuksesta vuoteen 2020 loppuun mennessä.
  • Kymmenkertaistamme itse tuotetun uusiutuvan energian määrän vuoden 2017 tasosta vuoteen 2020 loppuun mennessä.
  • Vähennämme muovia omien merkkien tuotteissa 20 % vuoden 2025 loppuun mennessä. Vuoden 2025 loppuun mennessä tavoitteemme on, että kaikki omien merkkien muovipakkaukset ovat 100-prosenttisesti kierrätettävissä.

Prestationer

  • Tavoitteenamme oli säästää energiaa 10 % vuoden 2016 kulutuksesta vuoteen 2020 loppuun mennessä. Tämä saavutettiin jo kesällä 2019. Suuri osa säästöstä saavutettiin siirtymällä LED-valaistukseen ja lämmön talteenottoa kehittämällä.
  • Tavoitteemme oli kymmenkertaistaa itse tuotetun uusiutuvan energian määrän vuoden 2017 tasosta vuoteen 2020 loppuun mennessä. Tavoite saavutettiin jo 2019 lopulla. Tällä hetkellä Lidlillä on aurinkopaneelit 14 myymälässä ja yhdessä jakelukeskuksessa, sekä yksi maalämpömyymälä.
  • Vähennämme muovia omien merkkien tuotteissa 20 % vuoden 2025 loppuun mennessä. Lisäksi vuoden 2025 loppuun mennessä tavoitteemme on, että kaikki omien merkkien muovipakkaukset ovat 100-prosenttisesti kierrätettävissä. Tähän mennessä muovia on jo vähennetty joidenkin omien merkkien tuotteiden pakkauksista esimerkiksi pakkauksen kokoa pienentämällä, sisällön säilyessä samana. Tästä esimerkkinä ovat esimerkiksi Aleston pähkinäpussit.
  • Vuoden 2019 loppuun mennessä valikoimasta poistuivat muoviset kertakäyttöiset vanupuikot, pillit, aterimet ja astiat.

2018

Åtaganden

  • Tavoitteenamme on säästää energiaa 10 % vuoden 2016 kulutuksesta vuoteen 2020 loppuun mennessä.
  • Kymmenkertaistamme itse tuotetun uusiutuvan energian määrän vuoden 2017 tasosta vuoteen 2020 loppuun mennessä.
  • Vähennämme muovia omien merkkien tuotteissa 20 % vuoden 2025 loppuun mennessä. Vuoden 2025 loppuun mennessä tavoitteemme on, että kaikki omien merkkien muovipakkaukset ovat 100-prosenttisesti kierrätettävissä.

Prestationer

  • Tavoitteenamme on säästää energiaa 10 % vuoden 2016 kulutuksesta vuoteen 2020 loppuun mennessä.
  • Vuonna 2018 lopussa olimme säästäneet 8% vuoden 2016 kulutuksesta
  • Kymmenkertaistamme itse tuotetun uusiutuvan energian määrän vuoden 2017 tasosta vuoteen 2020 loppuun mennessä.
  • Vuonna 2018 viisinkertaistimme itse tuotetun energian määrän lisäämällä aurinkovoimaa toimipisteidemme katoille
  • Vähennämme muovia omien merkkien tuotteissa 20 % vuoden 2025 loppuun mennessä. Vuoden 2025 loppuun mennessä tavoitteemme on, että kaikki omien merkkien muovipakkaukset ovat 100-prosenttisesti kierrätettävissä.
  • Vuoden 2019 loppuun mennessä valikoimasta poistuvat muoviset kertakäyttöiset vanupuikot, pillit, aterimet ja astiat. Lisäksi muovia on vähennetty joistain pakkauksista esim. pakkauksen kokoa pienentämällä, sisällön säilyessä samana.

Yrityksen kuvaus

Lidl on yksi Euroopan suurimmista päivittäistavaraketjuista. Lidlin konseptin ydin on parhaan hinta-laatusuhteen tarjoaminen asiakkaille iloisesti palvellen. Suomessa viime vuosina vauhdikkaasti kasvaneessa organisaatiossa työskentelee 5500 henkilöä. 187 myymälän verkosto ulottuu Hangosta Sodankylään ja tavarantoimitukset myymälöihin hoidetaan Janakkalassa, Laukaassa ja Järvenpäässä sijaitsevista jakelukeskuksista.

Lidl logo