Pyrimme pitämään raaka-aineet kierrossa mahdollisimman pitkään

Fiskars Group

Vuoden ilmastotekomme

Vintage-palvelu antaa uuden elämän käytetyille Iittalan ja Arabian astioille sekä kierrättää myyntiin kelpaamattomat astiat. Keramiikka murskataan hienoksi jauheeksi, jota käytetään tiilimassan valmistamisessa, ja lasimurskaa hyödynnetään rakennusteollisuuden eristemateriaalien valmistuksessa.

Keväällä 2019 kolmessa Iittalan myymälässä lanseerattu palvelu on nyt saatavilla kaikissa Suomen Iittala-myymälöissä ja laajenee tulevaisuudessa myös muihin maihin. Tutkimme jatkuvasti kiertotalouden mahdollisuuksia ja pyrimme pitämään raaka-aineet kierrossa mahdollisimman pitkään.

Vintage-palvelun yhteydessä on haluttu selvittää myös sen konkreettisia, positiivisia vaikutuksia ympäristöön. Yhdessä Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskuksen kanssa toteutetussa ympäristösäästölaskennassa on laskettu, kuinka paljon kiinteitä luonnonvaroja säästetään ja hiilidioksidipäästöjä vältetään, kun ostetaan käytettyjä tuotteita uuden hankkimisen sijaan. Vuoden 2019 aikana myydyt Vintage-tuotteet säästivät yli 133 000 kiloa kiinteitä luonnonvaroja ja vähensivät  hiilidioksidipäästöjä yli 45 000 kiloa.

2019

Sitoumukset

Tavoitteemme on, että vuonna 2027:

  • Konsernin oman tuotannon CO2-päästöt ovat vähentyneet 50 % (vertailuvuosi 2017).
  • Arvoketjumme (Scope 3) päästöt ovat vähentyneet 30 % (vertailuvuosi 2018).
  • 50 % kaikista tuotteisiin käytetyistä materiaaleista on uusiutuvaa tai kierrätettyä
  • 100 % syntyvästä jätteestä hyödynnetään uudelleen tai kierrätetään, ei kaatopaikkajätettä

Saavutukset

  • Verrattuna vuoden 2017 lähtötasoon olemme saavuttaneet 24% päästövähennyksen omassa toiminnassamme (scope 1 ja 2) energiansäästötoimien avulla sekä investoimalla uusiutuvaan sähköön Suomessa, Sloveniassa ja Irlannissa.
  • Vuonna 2019 säästimme 2399 tonnia hiilidioksidia pienentämällä sähkönkulutusta ja vähentämällä omien toimintojemme päästöjä.
  • Vuonna 2019 tehtaamme ja jakelukeskuksemme olivat vähentäneet kaatopaikkajätteen määrää 61% vuoden 2017 lähtötasosta.

Yrityksen kuvaus

Fiskars Groupin visiona on vaikuttaa positiivisella ja kestävällä tavalla ihmisten elämään. Brändimme Fiskars, Gerber, Iittala, Royal Copenhagen, Waterford ja Wedgwood ovat mukana ihmisten elämässä – niin kotona, puutarhassa kuin ulkona luonnossa. Pyrimme tekemään arjesta ainutkertaista tänään ja tulevaisuudessa.

Toimimme 30 maassa, ja tuotteitamme on saatavilla yli 100 maassa. Fiskarsin osake on listattu Nasdaq Helsingissä (FSKRS). Lisätietoja osoitteesta www.fiskarsgroup.com.

Fiskars logo