ResQ Club -sovelluksen myötä biojätettä on syntynyt 5000 kg vähemmän

Kotipizza Group

Vuoden ilmastotekomme

Vuoden 2019 loppupuolella Kotipizza-ketjun lähes 190 kivijalkaravintolaa otti käyttöön ResQ Club -sovelluksen, jonka kautta ne myyvät hävikkiin meneviä pizzoja. Äppi tuli käyttöön myös lähes kaikissa Helsingin Kotipizzoissa. Pizzan valmistuksessa sattuu pakostakin toisinaan virheitä. Kiireessä pizzaan voi lipsahtaa väärä täyte, tai pizza voi revetä tai palaa hieman uunissa. Nämä hävikkipizzat myydään alennuksella äpin kautta. Myös laadukkaita raaka-aineita voi jäädä kysynnän vaihtelun takia ylimääräisiksi ja niistä tehdään hävikkipizzoja. Hävikkimyynti on vähentänyt ruokahävikkiä äppiä käyttävissä ravintoloissa jopa 75 %. Tähän mennessä hävikkipizzoja on myyty noin 9000 kpl, vastaten arviolta 5000 kg vähemmän biojätettä ja noin 74 000 kotiinkuljetuksen verran vältettyjä ilmastopäästöjä. Ravintolat ovat saaneet äpin kautta lähes 3900 positiivista palautetta palvelusta ja 40 ravintolaa, joista osa Helsingissä toimivia, on saanut korkeaan asiakastyytyväisyyteen perustuvan Best of ResQ -tunnustuksen.

2019

Åtaganden

  • Helsingin Kotipizza-ravintoloiden ruokahävikki vähenee 50 prosentilla vuoteen 2020 mennessä.
  • Kotipizza-ketjun raaka-aineista yli 60 prosenttia on pysyvästi kotimaisia.
  • Kotipizza Groupin ketjut sitoutuvat tarjoamaan kasvis-, vegaanisia ja ilmastoystävällisiä tuotevaihtoehtoja.

Prestationer

  • Vuoden 2019 loppupuolella Kotipizza-ketjun lähes 190 kivijalkaravintolaa otti käyttöön ResQ Club -sovelluksen, jonka kautta ne myyvät hävikkiin meneviä pizzoja. Äppi tuli käyttöön myös lähes kaikissa Helsingin Kotipizzoissa. Pizzan valmistuksessa sattuu pakostakin toisinaan virheitä. Kiireessä pizzaan voi lipsahtaa väärä täyte, tai pizza voi revetä tai palaa hieman uunissa. Nämä hävikkipizzat myydään alennuksella äpin kautta. Myös laadukkaita raaka-aineita voi jäädä kysynnän vaihtelun takia ylimääräisiksi ja niistä tehdään hävikkipizzoja. Hävikkimyynti on vähentänyt ruokahävikkiä äppiä käyttävissä ravintoloissa jopa 75 %. Tähän mennessä hävikkipizzoja on myyty noin 9000 kpl, vastaten arviolta 5000 kg vähemmän biojätettä ja noin 74 000 kotiinkuljetuksen verran vältettyjä ilmastopäästöjä. Ravintolat ovat saaneet äpin kautta lähes 3900 positiivista palautetta palvelusta ja 40 ravintolaa, joista osa Helsingissä toimivia, on saanut korkeaan asiakastyytyväisyyteen perustuvan Best of ResQ -tunnustuksen.
  • Vuonna 2019 Kotipizza-ketjun käyttämien raaka-aineiden kotimaisuusaste nousi yli 70 prosenttiin.
  • Kotipizza Groupin ketjut kehittävät ja tarjoavat uusia kasvis-, vegaanisia ja ilmastoystävällisiä tuotevaihtoehtoja. Esimerkiksi Kotipizzassa valikoimaan tuli kesällä 2019 ketjun historian ensimmäinen täysin vegaaninen listapizza, Superseitan. Asiakkaat ovat ottaneet pizzan hyvin vastaan. Syksyllä 2019 kampanjapizzana listalle palasi asiakkaiden toiveesta kasvispizza Sienimestari. Vuonna 2019 käynnistyi myös hanke pizzatuotteiden hiilijalanjäljen mittaamiseksi ilmastoperusteisten tuotemerkintöjen laatimiseksi. Näin asiakkaille voidaan antaa yhä konkreettisempia työkaluja kestävien valintojen tueksi.

Yrityksen kuvaus

Kotipizza Group on fast casual -ravintolaketjujen koti. Missiomme on tehdä maailmasta parempi paikka suupala kerrallaan. Konserniin ketjuihin kuuluu vuonna 1987 perustettu Kotipizza, Pohjoismaiden suurin pizzaketju ja yksi Suomen tunnetuimmista ravintolabrändeistä. Ketjulla on lähes 300 franchisingyrittäjää yli 280 ravintolassa halki Suomen. Kotipizza Groupissa ovat myös Social Burgerjoint -ravintolat ja -ruokarekka, jotka erikoistuvat käsityönä tehtyihin burgereihin. Konsernissa kehitetään lisäksi uusia fast casual -ravintolakonsepteja. Kotipizza Group on osa norjalaista Orkla-konsernia.

 

Kotipizza Groupin logo.