Asetimme SBT-ilmastotavoitteet kolmantena mediayhtiönä maailmassa

Alma Media asetti vuonna 2018 tieteeseen perustuvat SBT-ilmastotavoitteet kolmantena mediayhtiönä maailmassa. Tavoitteiden mukaisesti yhtiö pienentää lähivuosina merkittävästi kiinteistöjensä sähkön, kaukolämmön ja kaukokylmän sekä työsuhdeautojensa polttoaineen kulutuksesta koituvia hiilidioksidipäästöjä ja etsii yhdessä alihankkijoidensa kanssa keinoja vähentää epäsuoria hiilidioksidipäästöjään.

2018

Sitoumukset

  • Alma Media vähentää kiinteistöjensä sähkön, kaukolämmön ja kaukokylmän sekä työsuhdeautojensa polttoaineen kulutuksesta aiheutuvia hiilidioksidipäästöjä 21 prosenttia vuoteen 2025 men8nessä (lähtötaso: vuosi 2016).
  • Alma Media vähentää epäsuoria, muun muassa alihankinnastaan koituvia hiilidioksidipäästöjä 10 prosenttia vuoteen 2023 mennessä (lähtötaso: vuosi 2016).
  • Alma Median kaikissa Suomen-kiinteistöissä siirrytään päästöttömään sähköön vuoden 2020 loppuun mennessä.
  • Alma Median lehtipaino parantaa materiaalitehokkuuttaan vuosittain kaksi prosenttia vuoteen 2025 saakka.

Saavutukset

  • Alma Media käynnisti vuonna 2018 päästöttömän sähkön osto-ohjelman siirtyäkseen kaikissa Suomen kiinteistöissään päästöttömään sähköön vuoden 2020 loppuun mennessä. Ensimmäisenä päästöttömään sähköön vuonna 2018 siirtyivät Alma Median pääkonttori Helsingissä ja lehtipaino Tampereella.
  • Alma Media käynnisti mittavan energiatehokkuusremontin vuokrakäytössä olleessa, vanhassa painokiinteistössään. Kiinteistö myytiin kesällä 2018, mutta Alma Media saattoi energiatehokkuusremontin loppuun ostajan kanssa tehdyn sopimuksen mukaisesti. Remontin arvioidaan pienentävän rakennuksen aiheuttamia hiilidioksidipäästöjä jatkossa vuosittain 274 hiilidioksiditonnilla.
  • Alma Median lehtipaino vähensi materiaalihukkaansa, eli painotuotannossa syntyvän hukkapaperin määrää, kahdeksan prosenttia.
  • Alma Media toteutti Tampereella sijaitsevassa suuressa toimistorakennuksessaan valaistusremontin, jossa otettiin samalla käyttöön älykäs säätöjärjestelmä. Muutosten arvioidaan vähentävän rakennuksen sähkönkulutuksen aiheuttamia hiilidioksidipäästöjä 42,1 tonnilla vuodessa.

Yrityksen kuvaus

Alma Media on palveluliiketoimintaan ja journalistisiin sisältöihin keskittyvä mediakonserni, joka toimii Pohjoismaissa, Baltiassa ja Keski-Euroopassa. Yhtiön tunnetuimpia brändejä ovat Kauppalehti, Talouselämä, Affärsvärlden, Iltalehti, Aamulehti, Etuovi.com ja Monster.

Alma Mediassa työskentelee noin 1900 ammattilaista (ilman jakajia), joista noin kolmannes toimii Suomen ulkopuolella. Yhtiön vuoden 2018 liikevaihto oli 354,6 miljoonaa euroa. Lisätietoja: www.almamedia.fi

Alma Median logo